17-1-2017 Great Ocean Road - Reisverslag uit Ararat, Australië van George en Sylvia Stoffels - WaarBenJij.nu 17-1-2017 Great Ocean Road - Reisverslag uit Ararat, Australië van George en Sylvia Stoffels - WaarBenJij.nu

17-1-2017 Great Ocean Road

Door: George

Blijf op de hoogte en volg George en Sylvia

06 Februari 2017 | Australië, Ararat

Vandaag een dag naar de twaalf apostelen via de Great Ocean road.
Via Beaufort naar Colac, waar we heerlijke ananas muffin hebben gegeten. Vanuit Colac via Otway Forest naar de kust. Otway Forest is een oerbos met ongelooflijk oude bomen en reuze varens, wel een erg slingerende weg, maar gelukkig ging alles goed.
Als je het bos uitkomt, kom je vanzelf op de Great Ocean Road welke bekend staat om zijn prachtige uitzichten op de Oceaan en de twaalf apostelen.
Maar de meest populaire attractie van de Great Ocean Road is toch echt de rotsengroep de 12 Apostelen. Loodrecht rijzen deze kalkstenen rotsblokken op uit de zee en maken de kust nog fotogenieker dan deze al is.
Op 3 juli 2005 stortte één van de beroemde 12 Apostelen in en nu zijn er nog maar acht over. Hoewel de naam van deze rotsformatie aan de Australische zuidkust doet vermoeden dat er twaalf 'apostelen' stonden, waren dit er in werkelijkheid slechts negen.
De gesneuvelde rots werd door erosie geveld. Nu zie je alleen nog een hoop puin van zo'n tien meter boven zeeniveau. Juist deze rots werd door velen het meest gewaardeerd vanwege zijn aparte vorm.

Loch Ard Gorge
Op slechts drie minuten rijden van de indrukwekkende Twaalf Apostelen, trakteert de Great Ocean Road je alweer op fantastische uitzichten en ruige rotsen. Genesteld tussen twee grote massieve rotsformaties ligt Loch Ard Gorge. Vanuit het uitkijkpunt kijk je uit over het strand van Loch Ard Gorge dat tussen de rotsen ligt en het azuurblauwe water dat tegen de rotswanden aan beukt. Voor nog mooiere beelden stap je uit je auto en neem je de kleine, steile trap naar beneden die je naar het strand brengt.

London Bridge
Een andere opvallende verschijning die je tegenkomt op je roadtrip is de London Bridge. Een groot gapend gat breekt deze 'brug' doormidden. De rotsformatie vormde jarenlang een natuurlijke brug en tunnel totdat hij in 1990 ineenstortte. Precies op dat moment liepen twee toeristen over de rotsen. De toeristen werden na het instorten van de brug met een helikopter gered en bleven ongedeerd. Sinds het voorval is het voor reizigers niet meer mogelijk om over de London Bridge te lopen, maar ook vanaf een afstandje ziet de London Bridge er nog altijd indrukwekkend uit.

Om dit alles nog beter te zien heb ik vandaag voor het eerst in mijn leven in een helikopter gezeten en deze prachtige rotsformaties bekeken vanuit de lucht. Wat een beleving wederom.

Het was toch weer een rit van 511 kilometer vandaag, maar weer was het alles waard.